Företagande

Att lägga ned företaget

shutterstock_334043420

Oavsett om anledningen är pension, konkurs, eller något annat så kan det vara bra att hur det går till när man avslutar sin verksamhet. Hur detta kommer att gå till kan bero stort på vilken företagsform man har använt. Man brukar göra skillnaden mellan två huvudsakliga företagsformer: enskild näringsidkare och aktiebolag.

Enskild näringsidkare

Som enskild näringsidkare, även kallad enskild firma, är man personligen ansvarig för att skulder betalas och avtal hålls. Detta passar ofta för de flesta mindre företag och det är både enkelt att starta och avsluta.

För av avveckla en enskild näringsverksamhet behöver man avregistrera sig hos Bolagsverket genom blanketten Avregistrering nr 910. Detta är helt kostnadsfritt och när Bolagsverket har avregistrerat företaget skickar de ut ett registreringsbevis där det står vilket datum detta skedde. Allt som egentligen krävs för att kunna göra detta är att företaget har betalat av alla sina skulder och sålt sina tillgångar.

Aktiebolag

Även om det även finns andra bolagsformer, som kommanditbolag och handelsbolag, är det egentligen bara aktiebolag där det genast blir mer komplicerat. Man kan ofta avregistrera ett kommandit- eller handelsbolag med samma blankett som den för enskild näringsverksamhet.

Avveckling av ett aktiebolag kommer att innebära ett av fem olika metoder:

• Likvidation
  • Konkurs
  • Delning
  • Fusion
  • Försäljning av alla aktier i bolaget

När beslut handlar om att avsluta verksamheten och inte fortsätta den genom en ny ägare eller sammanslagning med ett annat bolag, är det oftast likvidation man tänker på. Detta kan vara en komplicerad process att genom gå helt själv, men som tur är finns företag som kan hjälpa en att göra detta snabbare och mer effektivt. Anledningen till att det är så mycket mer komplicerat är just för att många andra äger en del av företaget genom de aktier de har köpt och alla aktieägare tas i åtanke när bolaget ska avsluta sin verksamhet på ett sätt eller annat.